Review by NeoGeisha @ Folkroddels
Qntal @ The Invitation 2004
Related websites

Click the pictures below to enter the photo albums

QntalFaunFAQ

FAQ

Concert pics Photo album (16 pics)

Op zaterdag 5 november vormde de Arena van Vletingen het mooie kader voor een muzikale avond met Middeleeuwse inslag. Nu ja, grotendeels dan toch, want de eerste groep, FAQ (ongeveer uit te spreken als ‘fuck you’), was een beetje een vreemde eend in de bijt. Deze Zwitserse groep, die momenteel met Qntal tourt, heeft ongeveer evenveel gemeen met middeleeuwse muziek als pakweg Bush met vredesactivisme. Maar niet getreurd, de ‘pornographic’ electro-pop die ze brengen is lekker catchy. ‘Learning 2 fly’ en ‘We come in pieces’, dat op de meest recente cd “Is pornography art?” samen gezongen wordt met de frontman van Apoptygma Berzerk, zijn zo van die nummers die nog lang door je hoofd blijven spoken. Niet bijster origineel, dat wel, maar dat gevoel heb ik wel vaker bij electro… als het mij maar aan het dansen brengt!
Dat pornografie een grote rol speelt in hun show is duidelijk, al beperkte zich dat gelukkig tot blote borstenprojecties, denk ik toch, want de techniek liet het op dat vlak na enkele nummertjes al afweten… Meer blote borst(en) kregen we ook van zanger Phil, al denk ik dat het grootste deel van het publiek het er over eens was dat hij dat in het vervolg beter zonder vrouwenkorset doet. Soit, het was toch een aangename kennismaking wat mij betreft, en een ware lust voor mijn “fotografisch” oog (dat uiteraard nog in volle ontwikkeling is). Na het concert grabbelden we in ieder geval -uiteraard op volkomen legale wijze- FAQ’s laatste work of (pornographic?) art mee.

Setlist

View

Top

Faun

Concert pics Photo album (20 pics)

Na dit korte elektronische voorspel was het tijd voor het middeleeuwse gedeelte van de avond. Ook de jongelingen van Faun zijn steeds een lust voor het oog (vooral de bevallige deernes dan) en een streling voor het oor. Ik had ze al aan het werk gezien deze zomer op M’Era Luna, maar daar verzopen ze zowat: was het net niet in de regen, dan wel in de technische problemen. Toch had ik genoeg gezien om reikhalzend uit te kijken naar een concert van hen in optimale omstandigheden en dan is een Purple Moon-concert in de Arena van Vletingen met Qntal als kers op de taart toch wel dé gedroomde kans. En gelukkig dachten velen daar net zo over, want Faun werd door het zwarte volkje bijzonder warm onthaald!
Wat mij vooral aantrekt in deze groep is de enorme verscheidenheid. In de zang bijvoorbeeld: voor sommige nummers is bezieler Oliver de dragende kracht, voor andere dan weer Fiona of Lisa, maar vaak verenigen ze hun krachten en brengen ze een hele mooie samenzang.
Ook in de gebruikte talen zit variatie: naast het Duits zingen ze ook in het Latijn, Galicisch, Sefardisch, Hongaars, … En dan is er nog de afwisseling in het repertoire: romantische ballades, andro’s, up-temponummers, rituele zang, … als er maar middeleeuwse instrumenten aan te pas komen, en ja, ook die zijn heel gevarieerd! Oliver bespeelt o.a. de luit en de nyckelharp, Fiona neemt de blaasinstrumenten zoals fluit en doedelzak voor haar rekening en Lisa de draailier. En dan heb ik het nog niet gehad over de vreemdsoortige percussie-instrumenten die Rüdiger allemaal bovenhaalt! Bovendien worden al die traditionele instrumenten uitstekend ondersteund door de programming van Niel, die voor een eigentijdse afwerking zorgt.
Mijn persoonlijke hoogtepunten van het concert waren ongetwijfeld “Tagelied”, een ballade die Oliver opdroeg aan fotograaf Grey Old Man, het instrumentale “Rhiannon” en de bezwerende aanroeping van een Afro-Braziliaanse god “Iyansa”. Alle drie overigens nummers van de laatste cd “Renaissance”, die volgens mij de perfectie zeer sterk benadert. Faun is ongetwijfeld, samen met pagan folkband Omnia, mijn muzikale ontdekking van het voorbije jaar. En met hun sterke concert zullen ze ongetwijfeld nog andere harten veroverd hebben.

Qntal

Concert pics Photo album (25 pics)

Jullie hoeven natuurlijk niet ver te kijken om te weten dat een groep als Qntal veel voor mij betekent. Qntal streeft naar een huwelijk tussen middeleeuwse teksten/muziek en hedendaagse elektronica. Al op hun eerste album uit 1992 (!!) leverde hen dat de clubhit Ad Mortem Festinamus op, maar vooral hun tweede album getuigde van een enorme vooruitstrevendheid en tijdloosheid. Daarna bleef het, na het definitieve vertrek van Ernst Horn naar Deine Lakeien, acht jaar stil. Tot de groep in 2003 uit haar as verrees en een derde album uitbracht dat helemaal in het teken stond van het middeleeuwse liefdesverhaal van Tristan en Isolde. Qntal III klonk een stuk traditioneler (lees: meer folky) dan zijn voorganger, maar het bleek een echte geslepen diamant: áf tot in de kleinste details. Dit jaar verscheen dan hun vierde geesteskind: Ozymandias, klaarblijkelijk geïnspireerd door de Engelse dichter Shelley. Met dat album lijken ze opnieuw wat meer naar hun elektronische roots terug te grijpen, al klinkt het minder experimenteel dan Qntal II. Ik vind het een heel zweverig album, dat sterk de aandacht vestigt op Syrah’s vocale talent.
Toen ik Qntal in 2002 ontdekte, had ik nooit durven te hopen hen ooit nog live te zien, maar nu drie jaar later heb ik net mijn vijfde Qntal-concert achter de rug. En het werd een onvergetelijke avond in een prachtige zaal, met een talrijk opgekomen én enthousiast publiek, een uitstekend geluid en een zeer sfeervolle show. Zangeres Syrah, multi-instrumentalist Michael Popp en keyboardspeler/programmer Fil Groth werden ditmaal bijgestaan door live-drums, wat een concert steeds extra cachet geeft. Het podium werd overigens gedomineerd door een immense trom die aan de achterwand hing en niet alleen dienst deed als projectiescherm voor het Qntal-logo en mooie lichteffecten, maar middenin de set ook effectief gebruikt werd voor “Pferdetanz”, een indrukwekkend drumintermezzo.
Syrah, die gepassioneerd is door vreemde culturen en niet de minste moeite heeft met teksten in het Oud-Duits, Latijn, Oud-Engels, Oud-Frans, Oud-Spaans, enz. sprak het publiek aan in het Nederlands (gelukkig niet in het Oud-Nederlands! ;-)), wat natuurlijk enorm charmeerde.
De setlist bevatte voornamelijk nieuwe pareltjes als “All for one”, “Blac”, “Dulcis Amor”, “Amor Volat” (ook opgedragen aan Grey Old Man en zijn vrouw!) en “Flamma”. Uit het tweede album mocht het schitterende “Palästinalied” natuurlijk niet ontbreken.
Uit Qntal III speelden ze de ballades “Entre moi et mon amin” en “Spiegelglas” (inclusief sfeervol regengordijn op het podium), maar ook het rockende “Maiden in the mor” en het vocaal aartsmoeilijke “Ecce Gratum”. Toch miste ik nog “Name der Rose”, “Lasse” en “Am morgen Fruo”. Nu ja, mocht ik de setlist mogen samenstellen dan zou het ongetwijfeld een trilogie-concert van de drie laatste cd’s worden, met “Unter der Linden” en “Ad Mortem Festinamus” als bisnummers. Die laatste twee nummers kregen we trouwens inderdaad als bisnummers. “Unter der Linden” is een indrukwekkend vocaal nummer waarbij Michael Popp bijna zingende klanken tovert uit gevulde wijnglazen en “Ad Mortem Festinamus” is natuurlijk hét dansnummer bij uitstek. Het aanstekelijke “Cupido” werd de definitieve afsluiter van een fantastische concertavond. Maar het bleek nog niet helemaal gedaan, want achteraf namen de artiesten van Faq, Faun en Qntal nog uitgebreid de tijd om een praatje te slaan met hun fans, handtekeningen uit te delen en voor de foto te poseren. Zalig toch?!

Setlist

View

Top